Reconstructie van de Dodendraad in Boekhoute

Dodendraad in Boekhoute

Grenzen onder hoogspanning

Van Knokke tot het Drielandenpunt nabij Aken richtte het Duitse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog een ruim driehonderd kilometer lange versperring op die onder hoogspanning stond: de Dodendraad.

26 juni 2022

Delen op Facebook Delen op Twitter

De bedoeling van de Dodendraad was om de grens tussen België en Nederland hermetisch af te sluiten zodat smokkelaars, soldaten, spionnen en verzetslui niet langer van en naar het vrije Nederland konden reizen.

De Dodendraad heeft zijn naam niet gestolen. De versperring werd namelijk onder stroom gezet. Aangezien elektriciteit toen nog niet wijd verspreid was, waren velen zich niet bewust van het dodelijke gevaar. Hun nieuwsgierigheid om de draden aan te raken, leidde vaak tot de dood. Schattingen over het aantal slachtoffers lopen uiteen van enkele honderden tot enkele duizenden.

Op verschillende plaatsen langs de grens zijn delen van de Dodendraad gereconstrueerd, zoals in Hamont-Achel, Baarle-Hertog en in Assenede. In die laatste gemeente, meer bepaald in Boekhoute, werd niet alleen de dodendraad heropgebouwd, maar ook een duiker waarlangs spionnen de grens overstaken.

Duitse bunkers

Vlak bij de reconstructie van de dodendraad in Boekhoute, liggen ook een enkele Duitse bunkers uitgespreid waaronder een observatie- en mitrailleurbunker.

De bunkers aan de Olmendijk werden tijdens de Tweede Wereldoorlog gebouwd. Het Duitse leger vond dit immers een strategische plaats: de Olmendijk bood de soldaten een groot schootsveld over een open gebied.

Delen op Facebook Delen op Twitter