Een kwartet gestripte koeltorens Vier houten koeltorens koelden dagelijks duizenden kubieke meters water af in de cokesfabriek Hansa bij Dortmund. Lees verder
Duitslands langste Rijnbrug Oudejaarsavond 1874. Over een honderden meter lang spoorviaduct bij het Duitse Wesel dendert een eerste trein over wat de transnationale spoorlijn tussen Parijs en Hamburg zal worden. Lees verder
Architecturaal unicum in Bottrop Steenkoolmijn Prosper was de langst actieve mijn van het Duitse Ruhrgebied. De mijngigant kreeg in de negentiende eeuw de naam van zijn directeur, hertog Prosper Ludwig von Arenberg. Lees verder
Reisgids Staal en steenkool in het Ruhrgebied Tot diep in de twintigste eeuw was het Ruhrgebied de economische motor van Duitsland. Vandaag zijn veel hoogovens gedoofd en de steenkoolmijnen gedempt. Wat blijft er nog over van dat riante industrieel erfgoed? Lees verder
De Eiffeltoren van het Ruhrgebied In 1847 kwam de steenkool- en staalindustrie in het Duitse Ruhrgebied op kruissnelheid, industrieel Franz Haniel plantte dat jaar een steenkoolmijn in Essen. Lees verder
Oud en nieuw in Schlägel Eisen Met zijn drie steenkoolmijnen was de Duitse stad Herten lange tijd de grootste mijnstad van Europa. Schlägel Eisen is een van de mijnen die je er nog terugvindt. Lees verder
Landschapspark Nordstern Tussen de relicten van steenkoolmijn Zeche Nordstern werd na de stillegging ervan in 1986 het landschapspark Nordstern aangelegd. Lees verder
De graanschuur van het Ruhrgebied Tot de elfde eeuw lag Duisburg direct aan de Rijn, maar nadat de loop van de stroom veranderde, verloor de Hanzestad zijn belangrijkste troef. Handelaars trokken weg en Duisburg werd ingepalmd door boeren en monniken. Lees verder
Met de Schwebebahn boven Wuppertal De origineelste vorm van openbaar vervoer vind je in de Duitse stad Wuppertal. Boven de rivier de Wupper zweeft al meer dan honderd jaar de Schwebebahn. Lees verder
Duitslands laatste actieve koolmijn Om de zoveel minuten zag je de schachtwielen nog draaien boven de Prospermijn in het Duitse Bottrop. Dat is verleden tijd: op 21 december 2018 sloot Prosper-Haniel, de laatste actieve mijn van het Ruhrgebied. Lees verder
Mijn wordt warmtekrachtcentrale Steenkool? Dat wordt er niet meer bovengehaald in schacht IX van de Duitse mijn Prosper-Haniel. Via deze schacht worden nu de ondergrondse mijngangen geventileerd en mijnwater opgepompt. Lees verder
Driepoot in Gelsenkirchen De jarenlange steenkoolontginning in Zeche Hugo in het Duitse Gelsenkirchen heeft een honderdvijftien meter hoge terril achtergelaten, de Halde Rungenberg. Lees verder