De stelplaats werd in 1887-1888 opgetrokken op een voormalig militair oefenterrein ten oosten van de ringspoorlijn. De stelplaats was niet alleen het eindpunt van de lijn naar Oostakker-Zaffelare. In 1891 volgde een tweede buurtlijn vanuit Heirnis naar Hamme via Destelbergen, Heusden en Wetteren.
Achter het hoofdgebouw, in het huidige Bijgaardepark, strekten zich verschillende loodsen uit waarin de stoomlocomotieven en tramtuigen 's avonds werden gestald en onderhouden. Het gebouw langs de straatzijde huisvestte begin twintigste eeuw de woning van de stelplaatsoverste en een dienstgebouw voor reizigers en personeel.
Reizigersstation
Toen de buurtlijnen werden doorgetrokken naar een nieuwe eindhalte aan de Dampoort, was de rol van de Heirnis als reizigersstation uitgespeeld. Voortaan stopten er enkel nog goederenwagons.
Heirnis werd de centrale werkplaats van de buurtspoorwegen op Gents territorium, maar verloor ook die status in 1930 toen een nieuwe werkplaats in Destelbergen de deuren openzwaaide.
Van Malmar tot kinderdagverblijf
Het station werd in 1957 opgedoekt en enkele jaren later verkocht aan staalbedrijf Malmar. Tot 1997 bleef Malmar er actief. Daarna stond het stationsgebouw een tiental jaar lang te vervallen en werd het gekraakt. Het vroegere gebouw van de buurtspoorwegen werd gerenoveerd en opende in 2010 de deuren als kinderdagverblijf.