Gevel van de buizenfabriek

De Groeve

Het buizenkot in Lede

Het Oost-Vlaamse Lede werd op 1 mei 1856 uit zijn slaap gewiegd met de opening van spoorlijn 50 tussen Brussel en Gent. Voortaan was de landelijke gemeente 'op slechts een stoomwolk van Brussel verwijderd' en dat lokte fabrieken en arbeiders.

Vlak bij het station van Lede was het al textiel wat de klok sloeg. Eind 19e eeuw stampte de Ronsense textielondernemer Franciscus Verschelden er textielfabriek 'Verschelden & Frères' uit de grond langs de Stationsstraat. Logisch. De combinatie van het spoor, de centrale ligging tussen Gent en Brussel en goedkope werkkrachten maakten van Lede een magneet voor fabrieken.

Op de plaats van de pendelparking lag vroeger dan weer een goederenstation met waterpomp om de tender van de stoomlocomotieven vol te tanken. Goederen werden gewogen voor de ingang van het café Basccus - In de Statie, waar een houten weegbrug was aangelegd.

De Groeve

Volg je de parking langs de sporen, dan kom je een fietspad tegen dat de naam 'Buizenkotwegel' draagt. Die naam verwijst naar 'De Groeve,' een werkplaats waar allerlei betonnen producten werden gemaakt, waaronder buizen.

De buizenfabriek werd gerund door de gebroeders De Groeve, maar zou in de jaren zestig niet langer operationeel zijn. Vandaag huist er een zuivelhandel in de vroegere gebouwen.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over