Op het futuristische circuit van Nijvel vond op 4 juni 1972 en 12 mei 1974 de GP Formule 1 van België plaats. Beide keren ontkurkte Emerson Fittipaldi de champagne. Vandaag blijft er niets meer van over.

AVUS Südkurve
Een 75 jaar oud schaalmodel is het enige wat nog herinnert aan de plannen voor de bouw van een nieuwe zuidelijke bocht op het AVUS-circuit in Berlijn.
11 juli 2016


Duitsland
Berlijn
Geplande zuidcurve
Zuidcurve
Noordcurve
AVUS-circuit (1921)
1 KM
Industriecultuur.be - Bron luchtfoto's: Geoportal Berlin / Digitale farbige Orthophotos 2015
De AVUS bestaat uit 2 kilometerslange, parallelle rijbanen met aan elk uiteinde een haarspeldbocht met schuine banking. Vanaf 1926 werd de Grand Prix van Duitsland er gerreden. De AVUS was eveneens de eerste autosnelweg ter wereld.
Nieuwe Südkurve
Net voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog circuleerden plannen om een nieuwe Südkurve (zuidelijke bocht) te bouwen.
De vernieuwde bocht moest, net als de in 1936 herbouwde Nordkurve, een verkanting (dwarshelling) van 43,6° hebben.

In die tijd was het gebruikelijk om voor grote werkzaamheden een schaalmodel te maken. Bijgevolg verscheen vlak bij de te bouwen bocht in het Grünewald een model op schaal 1:100 van ongeveer 25 meter lang.
Oorlog
De plannen raakten in het slop want in 1939 brak de Tweede Wereldoorlog uit.



Ophogingen
De ophogingen voor de Südkurve, waarop de racebaan zou aangelegd worden, werden kennelijk wel nog uitgegraven. Op satellietfoto's kan je de ligging van de bocht perfect volgen.
Na de oorlog, toen Berlijn weggleed in de Koude Oorlog, deden de buffers dienst als beschermmuur rondom een Amerikaanse schietplaats.


Het schaalmodel ligt op een tiental meters van de nooit gebouwde bocht, waar het al meer dan 75 jaar onder een dik bladerdek en een laag mos verbrokkelt.


- Forst Grunewald: oude foto's van het schaalmodel
- Circuits of the past: AVUS
- Der Tagesspiegel: Auf Spurensuche auf der Avus - Legendäre Rennen auf der ersten Autobahn der Welt
- Berliner Zeitung: Die Avus-Südkurve, die nie gebaut wurde
- Berlin Brandenburg: Die nie vollendetet Avus-Südkurve nahe der Spanischen Allee
Vanaf U3 Krumme Lanke kan je te voet naar Grünewald, eens je onder de AVUS autosnelweg stapt sla je linksaf en kom je vanzelf aan de ophogingen van de Südkurve. Het schaalmodel ligt voorbij de ophoging voor de Havelschaussee (gps: 52.443729°, 13.201369°)